Traditionelt er reklamefilm en stor og dyr produktion, fordi det både involverer et reklamebureau, produktionsselskab og en masse underleverandører. Sætter I os på opgaven, undgår I alle de fordyrende mellemled og går derved direkte til “grossisten”. Derfor kan I snildt få produceret en sælgende reklamefilm til langt under den pris, I ellers normalt hører andre har givet!

I har sikkert også hørt historier om, hvordan firmaer investerer hundrede tusinder af kroner i en god reklamefilm, der går viral på internettet og skaber masser af omsætning. Succeshistorier er der nok af, men prislappen på filmene er oftest så høje, at det slet ikke er til at være med for almindelige virksomheder.

Reklamefilm der sælger, koster mindre end du tror!

De høje priser på reklamefilm skyldes oftest, at der er et stort apparat involveret i både tilblivelsen af ideen og selve produktionen af filmen. Først skal reklamebureauet få den rigtige ide til jeres reklamespot, dernæst skal den produceres – og helst med en kendt skuespiller – og til sidst skal der bookes plads på forskellige medier.

Men skæres alle overflødige de mellemled væk, kommer prisen på en reklamefilm inden for rækkevidde af selv mindre virksomheder – vel at mærke uden at I behøver gå på kompromis med hverken kreativitet, kvalitet eller kredibilitet.

 

Hvor kan vi bruge en reklamefilm?

I dag behøver man ikke booke dyr sendetid på tv eller i biografen. Alle kan smide en reklamefilm på deres hjemmeside og ikke mindst på alle de sociale medier. Bare ved at dele videoen der, kan I finde de rette kunder, uden at det koster jer så meget som en krone.

For ganske få penge kan I også få promoveret jeres reklamefilm for den helt rigtige målgruppe på Facebook, Instagram, LinkedIn eller andre relevante sociale netværk, ligesom I for ganske beskedne penge kan promovere den i Googles søgeresultater, når folk søger på emner, der har relevans for jeres virksomhed. Endelig kan I også bruge filmen som reklameindslag på videosøgninger på YouTube, eller bare lægge den op på YouTube eller Vimeo og se, hvad der sker!

Gennemslagskraften er enorm sammenlignet med tv og tilfældige reklamer på forskellige medier, fordi filmen kun bliver præsenteret for en målgruppe, der i forvejen er interesseret i de produkter og tjenester, I tilbyder.

Start med slutningen: Hvad vil du have kunden til at gøre?

Taler vi manuskript til filmen, skal I starte med slutningen først. For har I ikke en klar ide om, hvad det er, I vil have kunden til at gøre, når de har set filmen, får I aldrig nogen nævneværdig effekt ud af jeres reklamefilm. Jeres call-to-action skal være stærkt og klart, så der ikke er nogen tvivl om, hvad seeren skal gøre.

Når først I ved, hvor I vil hen med jeres reklamefilm, bliver det meget nemmere at skabe resten af handlingen i filmen. Det hjælper vi jer naturligvis med, ligesom vi kan trække på nogle af landets skarpeste manuskriptforfattere.

Brug explainer-stilen – bare med levende billeder

En rigtig god opskrift på en fængende reklamefilm er den såkaldte explainer-stil. Den kender I sikkert allerede, for næsten alle reklamer bruger den i dag: ”Mød Peter! Han har et problem… Men så fandt han… Og siden har han levet lykkeligt…”

Det er den korte opskrift på en explainer. Den lange er lidt mere omstændelig:

  1. Start med at introducere en person, der ligner den målgruppe, I ønsker at ramme.
  2. Forklar, hvad personens udfordring er – altså hvilket problem jeres produkt eller tjeneste kan løse (det er katedralen).
  3. Find en naturlig måde hvorpå hovedpersonen bliver introduceret til jeres produkt eller tjeneste på og brug denne situation til at gennemgå produktets fordele.
  4. Vis til sidst hvor godt hovedpersonen klarer sig i dag, fordi de fandt netop jeres produkt.

Mange explainers produceres som små animationsfilm, men du kan sagtens bruge levende billeder i stedet. Det koster ikke mere og virker oftest mere realistisk på seerne.

En god reklamefilm indeholder levende mennesker – men hvem skal det være?

For gode reklamefilm indeholder levende mennesker i situationer, som målgruppen kender alt for godt. De personer, der er med, skal helst minde så meget som muligt om målgruppen selv. Så kan de bedre identificere sig med det, de ser.

Det behøver ikke være en kendt person. Oftest har almindelige mennesker meget bedre gennemslagskraft end en kendt. Det kan også være en person, der er kendt i målgruppen. De skal sjældent have nær så meget for at deltage som Mads Mikkelsen eller Nikolaj Coster Waldau.

Det kan også bare være, at det er jeres produkt, der er hovedpersonen i reklamefilmen.

De bedste reklamefilm skabes i trygge rammer

Så har I tit overvejet at få produceret en reklamefilm, men forkastet ideen igen, fordi I mente det blev alt for dyrt, så bør vi tage en uforpligtende snak. For en god, fængende og professionel produceret reklamefilm kan skabes til en brøkdel af den pris, traditionelt producerede reklamefilm koster.

Vi kan levere den fornødne ekspertise og de nødvendige trygge rammer til, at jeres ide kan blive til virkelighed. Sammen kan vi skabe det manuskript, der danner grundlaget for reklamefilmen og finde de rigtige medvirkende og locations til optagelserne.

På dagen møder vi op i god tid og gør klar til optagelserne, får en snak med de medvirkende og sætter dem ind i, hvad de skal gøre undervejs. Alt sammen foregår i et roligt tempo og en behagelig atmosfære, hvor vi bruger lige så meget tid på at få alt til at klappe foran kameraet, som vi gør på at være den professionelle filmfotograf bag kameraet.

kontakt os idag og gør jeres reklamefilm til virkelighed!